Jednym zadań opieki przedszkolnej jest edukacja oraz wychowanie, a także przygotowanie dziecka do funkcjonowania w szkole i otaczającym go świecie.
Głównym zadaniem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest zdobywanie wielu umiejętności. Właśnie w wieku 2,5 do 6 lat dziecko uczy się życia z rówieśnikami i otaczającym go światem. Doskonali swoje zdolności manualne i kondycje fizyczną.
Poprzez różne zajęcia ruchowe, edukacyjne, muzyczne oraz plastyczne rozwija swoją motorykę, zdolności poznawcze, słuch, mowę oraz sprawność manualne. Dodatkowo przedszkolak uczy się korzystać ze swojej wyobraźni, zaczyna odróżniać dobro od zła, a także odkrywa zasady funkcjonowania w społeczeństwie. Podczas etapu przedszkolnego u dziecka rozwija się także empatia. Zdobywanie powyższych umiejętności nie byłoby możliwe bez odpowiedniej kadry wychowawczej, która sprawuje opiekę dla dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
Zabawa na placu zabaw, spotkania z rówieśnikami
To elementy, które muszą znaleźć się na pierwszym miejscu. Rodzice powinni zadbać o to, aby dziecko miało, jak najczęściej kontakt z dziećmi w podobnym wieku.
Wspólna zabawa w przedszkole rodzica z dzieckiem
Wykorzystanie misiów i lalek jest bardzo dobra alternatywą aby stworzyć z dzieckiem przedszkolny dzień od śniadania po zabawy tematyczne na dywanie. Z misiami i lalkami możecie jeść , bawić się i śpiewać piosenki. Taka zabawa oczami dziecka naturalnie obrazuje mu przedszkolną rzeczywistość.
Warto skorzystać z organizowanych przez przedszkole dni otwartych
Dziecko na takich spotkaniach poznaje budynek, salę, panią wychowawczynię bierze udział w zajęciach integracyjnych i wspólnej zabawie z innymi dziećmi. Nasze przedszkole indywidualizuje proces adaptacyjny dzieci uwzględniając rodziców jako partnerów aby przebiegał jak najbardziej łagodnie i naturalnie. Wspólnie przekraczamy próg przedszkola kroczek za kroczkiem . A w adaptacji przedszkolnej małego dziecka stawiamy przede wszystkim na szczerość i zaufanie.
Kiedy dziecko jest już przedszkolaczkiem…
Rano unikaj pośpiechu
Po pierwsze należy wyjść do przedszkola wcześniej. Pośpiech, nerwowość wprowadza napiętą atmosferę, którą dziecko czuje. Rozstanie z dzieckiem w przedszkolu może potrwać i warto mieć taką świadomość. Unikaj przychodzenia z dzieckiem na ostatni moment. Jeśli macie taką możliwość, to wyprawa do przedszkola niech będzie miłym spacerem.
Krótkie pożegnanie
Nie przeciągaj pożegnania z dzieckiem. Jeśli maluch płacze, to Twoje przebywanie w przedszkolu i próby uspokojenia i tak na nic nie pomogą wtedy warto porozmawiać z nauczycielem i dyrektorem aby poszukać indywidualnej strategii dopasowanej adaptacji do potrzeb dziecka, którą oferuje nasza placówka.
Małymi kroczkami wydłużaj pobyt dziecka w przedszkolu
Nie zostawiaj dziecka od razu na kilka godzin w przedszkolu. Zacznij przyzwyczajanie malucha do pobytu w przedszkolu od jednej godziny dziennie. Nowe środowisko z pewnością dostarczy dziecku wielu nowych bodźców i stresu, dlatego należy zadbać o to, aby nie zniechęcić dziecka. Nie mów do dziecka, że za chwilkę po nie przyjdziesz bo to nie prawda. Ważne, żeby dziecko wiedziało kiedy i kto po nie przyjdzie do przedszkola. Warto wykorzystać do tego pory dnia i posiłki gdyż dziecko nie zna się na zegarku. Jeśli zapewniamy dziecko, że odbierzemy je z przedszkola np. po obiedzie musimy dotrzymać słowa aby dziecko nie utraciło do nas zaufania. Posługiwanie się czasem rozgraniczonym na posiłki jest dla dziecka jasne i zrozumiałe.
Bądź opanowany i cierpliwy
Nie oczekuj, że dziecko od pierwszych dni w przedszkolu będzie chętnie opowiadać o tym, co tam robiło w co i z kim się bawiło. Dla dziecka w przedszkolu na początek jest dużo emocji i zmian dlatego może wcale nic nie opowiadać. Daj dziecku czas na przyzwyczajenie się do przedszkola.
Współpracuj z nauczycielami
Wszelkie wątpliwości na temat adaptacji dziecka do przedszkola omawiaj z nauczycielami. Jednak nie rób tego w obecności dziecka. Pytaj o zachowanie dziecka, jego kontakty z rówieśnikami, zjadanie posiłków i wykonywanie poleceń.
Poświęć swój czas dla dziecka po przedszkolu
Warto udać się na wspólny spacer lub pobawić się w ulubione zabawy dziecka. Czasem lepiej poleżeć razem na dywanie niż pójść na zatłoczony plac zabaw, czy na dodatkowe zajęcia popołudniowe , które obecnie są bardzo modne. Nadmiar dodatkowych bodźców dodatkowo pobudzi układ nerwowy zamiast go regenerować.
Zajęcia przygotowujące do nauki czytania i pisania
W swojej codziennej pracy dużą wagę przywiązujemy do kształtowania u dzieci wszystkich umiejętności , które niezbędne są im do podjęcia nauki w szkole podstawowej, dlatego już z maluszkami prowadzimy zajęcia przygotowujące do nauki pisania i czytania. Podstawowym założeniem naszej pracy jest stymulacja rozwoju intelektualnego dziecka. Budowanie systemu językowego, opisywanie i wyjaśnianie świata, ale także budowanie własnej tożsamości.
Nie chodzi tylko o naukę mowy, czy naukę czytania, ale o osiąganie kolejnych etapów w rozwoju wszystkich funkcji poznawczych.
Główne założenia naszej pracy
Swoją pracą oddziałujemy na wszystkie sfery rozwojowe, kładziemy duży nacisk na ćwiczenia z zakresu kategoryzacji, kodowania ,ćwiczenia pamięci oraz analizy i syntezy wzrokowej przy zachowaniu porządku linearnego od lewej do prawej zgodnie z zasadą czytania.
Jakim dzieciom szczególnie polecane są zajęcia?
Systematyczna praca adresowana jest dla wszystkich dzieci z szczególnym uwzględnieniem tych z zaburzeniami rozwojowymi m.in opóźniony rozwój ruchowy, niepojawianie się pierwszych słów do 2 r.ż.
Zmieniający się świat, tempo i styl życia, nowe sposoby i typy społecznych relacji , zbyt wczesna i długa stymulacja dzieci obrazem , tablety i komputery niosą za sobą ryzyko problemów rozwojowych, wynikających z braku możliwości ludzkiego mózgu do przystosowania się w tak krótkim czasie do ilościowego i jakościowego zakresu zmian.
W gabinetach terapeutycznych obserwuje się coraz większą ilość dzieci , które nie radzą sobie w naturalny sposób z zaakceptowaniem zasad i norm społecznych, językowych i wszelkich innych , które kierują zachowaniem człowieka.
Coraz więcej jest dzieci z alalią, opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, dysleksją, nadpobudliwością ruchową, zaburzeniami reakcji emocjonalnych oraz społecznych. Wczesne zajęcia dają ogromne możliwości formowania się intelektu dziecka , gdyż poprzez czytanie kształtuje się wyobraźnia, która jest niezbędna do kreatywnego myślenia.
Głównym celem zajęć realizowanych w naszej placówce jest stymulacja mowy oraz przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania. Dzieci najskuteczniej uczą się w działaniu. Proponowane ćwiczenia ogólnorozwojowe są odpowiednio dobrane do wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych, doskonalą sprawność manualną, analizę i syntezę wzrokową oraz słuchową, ćwiczą myślenie, pamięć symultaniczną i sekwencyjną, uczą się spostrzegania , koncentracji uwagi, obserwowania, kojarzenia pojęć, logicznego myślenia.