Dogoterapia w przedszkolu – jak psy pomagają najmłodszym?
Dogoterapia w przedszkolu – jak psy pomagają najmłodszym?
W dzisiejszych czasach coraz częściej poszukujemy innowacyjnych metod wsparcia rozwoju dzieci. Dogoterapia w przedszkolu jest jedną z nich, szczególnie lubianą przez najmłodszych. Jest to forma terapii, w której specjalnie wyszkolone psy pomagają przedszkolakom w rozwoju na różnych płaszczyznach.
Zalety dogoterapii w przedszkolu
Regulacja emocji
Dzieci w przedszkolu mierzą się z wieloma trudnościami, takimi jak lęk separacyjny czy presja adaptacji do grupy. Psi terapeuta może stać się dla nich bezpiecznym przyjacielem, który łagodzi i reguluje negatywne emocje. Wizyta zwierzęcia relaksuje przedszkolaki, a do tego stanowi miły element dnia.
Rozwijanie empatii i odpowiedzialności
Zajęcia z psem to przede wszystkim nauka odpowiedzialności, troski i zrozumienia potrzeb innych. Czworonóg, który zależy od opieki człowieka, staje się idealnym nauczycielem empatii. Obserwacja psiaka i dbanie o niego podczas zajęć uczy wrażliwości i opiekuńczości.
Wspomaganie integracji sensorycznej
Spędzanie czasu z psim terapeutą wspomaga również rozwój sensoryczny, szczególnie u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Kontakt ze zwierzakiem, które ma różną teksturę sierści, reaguje na dotyk i dźwięki pomaga w stymulacji zmysłów.
Poprawa koncentracji i uwagi
Obecność psa pomaga dzieciom skupić się na konkretnych zadaniach. Psy są naturalnymi motywatorami – dzieci chcą z nimi współpracować, słuchać i wykonywać polecenia. W ten sposób uczą się koncentracji, która jest tak ważna w przedszkolu i na późniejszych etapach edukacji.
Rodzaje dogoterapii
Polskie Towarzystwo Kynologiczne wyróżnia trzy formy dogoterapii: SP, EP oraz TP
Spotkania z psem (SP) mają na celu zbudowanie pozytywnej relacji między dzieckiem, a czworonogiem. Ta forma dogoterapii w przedszkolu polega na rozpieszczaniu psa i wydawania mu komend pod czujnym okiem wyspecjalizowanego opiekuna.
Rezultat: zmniejszenie lęków, stymulacja zmysłów, nauka granic w obyciu ze zwierzętami.
W celu usprawnienia zdolności poznawczych i intelektualnych stosuje się dogoterapię typu EP – edukację z psem. Zwierzę staje się tu bodźcem, który motywuje dzieci do zdobywania wiedzy w sposób przyjazny i efektywny.
Rezultat: zwiększona chęć do nauki, zwiększenie koncentracji.
Terapia z psem (TP) prowadzona jest najczęściej w celach rehabilitacji i musi być rzetelnie udokumentowana.
Jakie rasy psów są najczęściej wykorzystywane do dogoterapii?
Do dogoterapii wykorzystywane są psy zrównoważone, przyjazne, cierpliwe, odporne na bodźce i posłuszne.
Psimi terapeutami najczęściej są przedstawiciele ras takich jak:
Labrador Retriever,
Cavalier King Charles Spaniel,
Golden Retriever,
Nowofundland
Rasa to jednak nie wszystko. Każdy pies powinien odbyć specjalne szkolenie i zdać egzamin psa terapeutycznego. Certyfikat jest ważny 12 miesięcy, więc co roku zwierzę musi odbywać egzaminy. Dogoterapia w przedszkolu jest więc bezpiecznym wzbogaceniem dnia dziecka o nową, ekscytującą aktywność, która zostanie zapamiętana na długo.
Zajęcia z dogoterapii w przedszkolu Słoneczko
Dobro podopiecznych jest dla nas najważniejsze, więc dokładamy wszelkich starań, by aktywności w “Słoneczku” były dla maluchów jak najbardziej ciekawe i zróżnicowane. Dogoterapia w przedszkolu to nie tylko wywołanie uśmiechu na twarzach, ale i przyjazny sposób na wsparcie ich rozwoju.
Serdecznie zapraszamy do zapisów do naszego przedszkola – stawiamy na budowanie niezapomnianych wspomnień przez ciekawe zajęcia i gwarantujemy najlepszą opiekę w małych grupach przedszkolnych!